Dlaczego warto jeść rośliny strączkowe?

Dlaczego warto jeść rośliny strączkowe?

Od lat stosowane w tradycyjnej kuchni polskiej, rośliny strączkowe zyskują na popularności także wśród młodszych pokoleń. Są jednymi z popularniejszych warzyw i coraz częściej spożywają je osoby dbające o swoje zdrowie, prowadzące zdrowy styl życia.

Najbardziej popularne rodzaje roślin strączkowych które warto jeść

Nie bez powodu uważa się, że rośliny strączkowe powinny stanowić jeden z codziennych składników diety człowieka. Są one wspaniałą skarbnicą nie tylko białka, ale także błonnika pokarmowego, węglowodanów, zdrowych tłuszczy oraz dużej ilości witamin i minerałów. Mogą być z powodzeniem spożywane przez osoby będące na diecie wegańskiej, wegetariańskiej oraz osoby uczulone na gluten. Do najbardziej popularnych w Polsce roślin strączkowych, które warto spożywać zalicza się:

  • fasolę, dostępną w wielu wersjach: czerwonej, czarnej, jaś, mung. Co ważne, tego typu strączki nie zawierają sodu oraz odznaczają się dużą zawartością tiaminy wspomagającej koncentrację,
  • groch zawierający dużą ilość potasu, żelaza, wapnia oraz niacyny,
  • ciecierzycę i soczewicę, wspomagające oczyszczanie organizmu i doceniane szczególnie z uwagi dużej zawartości potasu i kwasu foliowego, wspomagają też walkę z cukrzycą,
  • bób, który pomaga w leczeniu anemii oraz pomaga zmniejszyć wysoki poziom cholesterolu we krwi.

Dlaczego warto włączyć do codziennej diety rośliny strączkowe?

Rośliny strączkowe stanowią bogate źródło białka, dlatego polecane są wszystkim, niezależnie od wieku. Ich cenne właściwości doceniają osoby intensywnie uprawiające sport, a także osoby poszukujące zamiennika białka mięsnego. Ten typ roślin w związku z tym, że odznacza się dużą zawartością błonnika pokarmowego, poprawia perystaltykę jelit oraz przeciwdziała zaparciom. Jest też sprzymierzeńcem w walce o smukłą sylwetkę. Większość roślin strączkowych posiada niski indeks glikemiczny i daje uczucie sytości na długo, dlatego rośliny te mogą być spożywane także przez cukrzyków.

 

 

Rośliny strączkowe – właściwości i zastosowanie

Rośliny strączkowe – właściwości i zastosowanie

Istnieje wiele powodów, dla których warto jeść rośliny strączkowe (https://www.bee.pl/9197-rosliny-straczkowe). Są bardzo pożywne, niezwykle zdrowe i można je wykorzystywać na mnóstwo różnych sposobów. Są znane już od wielu lat, a mimo niektórzy wciąż nie doceniają ich niesamowitych właściwości. Czym dokładnie są strączki? Dlaczego warto je jeść? Jak można je przemycić do naszych codziennych posiłków?

Czym dokładnie są strączki?

Są to rośliny, należące do rodziny bobowatych. Odznaczają się dużymi nasionami. Strączki uprawia się zarówno jako rośliny jadalne, jak i pastewne. Rośliny strączkowe są uprawiane niemal we wszystkich zakątkach świata i są dobrze znane we wszystkich państwach. Istnieje wiele rodzajów i gatunków strączków, ale do najpopularniejszych należą: fasola, groch, ciecierzyca, soczewica, bób oraz soja. Ich smak jest dość zróżnicowany, ale mają podobne właściwości.

Co sprawia, że rośliny strączkowe są tak zdrowe?

To pytanie zadaje sobie wiele osób. Dlaczego tak warto jeść strączki? Odznaczają się one bardzo korzystnym wpływem na nasze zdrowie, dlatego warto jeść je tak często, jak to możliwe. Dają uczucie sytości, dzięki czemu nie musimy tak często sięgać po przekąski w ciągu dnia. Dlatego też będą one świetnym sprzymierzeńcem osób, które stosują dietę redukcyjną. Odznaczają się także niskim indeksem glikemicznym, dlatego mogą po nie sięgać cukrzycy. Strączki zawierają dużo białka i błonnika.

Co znajdziemy w roślinach strączkowych?

Strączki to prawdziwa skarbnica, jeśli chodzi o witaminy i minerały. Są bogatym źródłem witamin z grupy B, a dokładnie B1, B2 oraz B6. Zawierają także dużo witaminy K. Znajdziemy w nich mnóstwo składników mineralnych, do których zaliczamy fosfor, cynk, jod, żelazo czy magnez.

Jak przemycić je do naszych posiłków?

Rośliny strączkowe są bardzo uniwersalnym produktem, który można wykorzystać na wiele różnych sposobów. Możemy je śmiało dodać do takich potraw jak:

  • kotlety i pulpety,
  • zupy,
  • sosy,
  • potrawki, typu dal lub curry,
  • różnego rodzaju wypieki (tutaj najlepiej sprawdzi się fasola i ciecierzyca).

 

Jak jeść rośliny strączkowe, by były zdrowe i lekkie dla żołądka?

Jak jeść rośliny strączkowe, by były zdrowe i lekkie dla żołądka?

Rośliny strączkowe ze strony www.bee.pl to wszystkie rośliny z rodziny bobowatych. Należą do nich fasole, soja, soczewica, ciecierzyca, a także groch. Są bardzo odżywcze i powinny być obecne w naszej codziennej diecie ze względu na swoje właściwości zdrowotne – sycą na długo, ograniczając chęć podjadania, dostarczają białka i błonnika, mają niski indeks glikemiczny i są bogate w przeciwutleniacze, fitoestrogeny i związki mineralne. Jednak dla wielu osób są synonimem ciężkostrawności i mogą być wzdymające. Jak więc przyrządzić je, by były bardziej lekkostrawne?

Jak gotować rośliny strączkowe?

Wszystkie fasole, groch, ciecierzyca, a także soja wymagają długiego moczenia przed gotowaniem. Proces ten pomoże wypłukać kwas fitynowy, dzięki czemu wszystkie minerały zawarte w strączkach będą łatwiej dostępne dla naszego organizmu. Wystarczy zalać je na 8-12 godzin letnią lub lekko ciepłą wodą z dość sporym dodatkiem soli, a przed samym gotowaniem wymienić wodę na świeżą i gotować do miękkości. Zajmie to około godziny. Dobrym pomysłem jest też dodanie do gotowania ziół, które zwiększają lekkostrawność – liść laurowy czy tymianek nie tylko dodadzą smaku, ale też ułatwią trawienie.

Soczewice są nieco łatwiejsze w przygotowaniu, gdyż nie wymagają moczenia. Najdelikatniejsza jest soczewica czerwoną, której ugotowanie zajmuje kilka minut, natomiast soczewica zielona czy czarna potrzebują około dwudziestu minut do pół godziny.

Co zrobić z roślin strączkowych?

Groch z kapustą czy fasolka po bretońsku z boczkiem i kiełbasą to tradycyjne dania obecne w polskiej kuchni, jednak łączenie roślin strączkowych z dodatkowo wzdymającą kapustą czy tłustymi mięsami nie jest dobrym pomysłem. Taki posiłek sprawi, że będziemy czuli się ociężale i będą nam towarzyszyły dokuczliwe gazy. Strączki lepiej jest łączyć ze świeżymi warzywami o niewielkiej zawartości skrobi bądź z kaszami. A co można z nich przygotować?

– Kotlety warzywne – z ugniecionej fasoli, ciecierzycy czy soczewicy z dodatkiem przypraw, siemienia lnianego i bułki tartej szybko wyczarujemy pyszne i odżywcze warzywne kotlety w sam raz na obiad wegetariański

– Pożywne zupy – rośliny strączkowe dzięki dużej zawartości białka są bardzo sycące, więc są świetnym dodatkiem do zimowych i jesiennych zup

– Pasty kanapkowe – wystarczy rozetrzeć strączki, doprawić czosnkiem, papryką, pomidorami w oliwie i ziołami, by w kilka minut stworzyć gęsta i kremową pastę na chleb.

Pamiętajmy też, że trawienie odbędzie się sprawniej, jeśli po obiedzie pójdziemy na spacer, a nie zwiniemy się w nienaturalnej pozycji w fotelu pod kocem. Ruch jest równie ważnym elementem zapobiegania wzdęciom, więc lepiej zaplanować po południu przechadzkę czy wycieczkę rowerową, by żołądek mógł pracować bez przeszkód.